Skip to main content.
Δελτία Μουσικής Πληροφόρησης

Τα Δελτία Μουσικής Πληροφόρησης αποτελούν έναν νέο θεσμό. Πρόκειται για ηλεκτρονικά Δελτία που αποστέλλονται κατά τακτά διαστήματα μέσω e-mail και θα περιλαμβάνουν σταχυολόγηση αξιόλογων μουσικών συμβάντων.
Αποδέκτης του Δελτίου Μουσικής Πληροφόρησης μπορεί να γίνει οποιοσδήποτε κάνοντας εγγραφή μέσω του ιστότοπου στον κατάλογο αποδεκτών.

Εγγραφείτε δωρεάν συνδρομητές στο εβδομαδιαίο δελτίο

ΕΛΛΗΝΙΚΟ HIP-HOP

 Ελληνικό Hip – Hop

Το Hip – Hop ξεκίνησε ως περιθωριακή αφρο-αμερικανική κουλτούρα που ξεπήδησε από τα γκέτο των μεγαλουπόλεων της βορείου

Αμερικής τη δεκαετία του 1970. Το Hip – Hop εκτός από μουσική ανέπτυξε τύπο04 Wild Style BreakDance.jpg χορού, το break dance, τύπο εικαστικής δημιουργίας, το graffiti, τρόπο ρυθμικής ομοιοκατάληκτης ομιλίας, το rap (rap: χτυπώ. Χτυπητός τρόπος ομιλίας). Ωστόσο φαίνεται πως η λέξη αποτελεί επίσης ακροστιχίδα της φράσης Rhythmic American Poetry. Φαίνεται πως οι ρίζες της Hip – Hop μουσικής βρίσκονται στους Γκριο  της Δυτικής Αφρικής, ενώ διαθέτει επίσης αμερικανικές μπλουζ και τζαζ επιρροές.
Το Hip – Hop ταξίδεψε κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1970, στην Ευρώπη και λίγο αργότερα στην Ελλάδα, μέσω του κινηματογράφου και του MTV. Στην συνοπτική αναφορά εδώ, παρατίθενται δηλώσεις των ίδιων των μουσικών.

Δεκαετία 1980 – τα πρώτα ελληνικά βήματα

Μιχάλης Μυτακίδης (Active Member)06 Mihalis Mitakidis.jpg «Μεγάλωσα με αυτό που ονομάζαμε «καρέκλα». Μέχρι που μου «έκαψε» το μυαλό ο αμερικανικός σταθμός που αναμεταδιδόταν εδώ από τη βάση, κι εκεί, γύρω στο ’78 – ’79, πρωτάκουσα Sugarhill και Kurtis Blow. Από τότε άρχισα να την ψάχνω... Ένας φίλος μου έφερε μια βιντεοταινία αμερικάνικη. Ήταν το Wild Style. Στην Αμερική παίχτηκε το ’82 και εδώ μόνο σε μια προβολή στο Σινεάκ το ’83. Παίζανε εκεί οι πρώτοι ράπερ, οι πρώτοι graffiti writers, χορευτικές ομάδες. Ήταν ταινία ορόσημο ...».

FFCΚωστής Κουρμένταλας (FF.C.) «... ξεκίνησα μέσα από το breakdance. Από τις γειτονιές, όταν αυτό σήμαινε αποκλειστικά διασκέδαση. Κάποια στιγμή, γύρω στο ’85 – ’86, είδα μια ταινία, το Hip – Hop history, που και αυτή έπαιξε μεγάλο ρόλο, και μετά είδα το Beat Street, ιστορική ταινία, που έβαλε τα πράγματα στη θέση τους και όρισε τα ωμά δεδομένα».

Μιχάλης Μυτακίδης «Νομίζω ότι ραπάραμε από πολύ νωρίς λόγω ανάγκης! Από το ’83, με το χορευτικό γκρουπ του Ζέα στον Πειραιά, βάζαμε μουσική από ένα κασετοφωνάκι και ραπάραμε από πάνω για να χορεύουμε. Θυμάμαι το ’84 που αγοράσαμε ένα drum machine όλοι μαζί, δεν ξέραμε καν να το δουλεύουμε, και φτιάξαμε δυο - τρία beats για να ραπάρουμε από πάνω. Την επόμενη φορά βάλαμε και DJ ...»

11 graffiti.jpg

Σε ποιους χώρους παιζόταν το χιπ χοπ;

Από τα πρώτα του βήματα μέχρι σήμερα δεν υπήρξε κάποιος συναυλιακός χώρος ή κλάμπ που να στεγάσει αποκλειστικά το ελληνικό χιπ – χοπ. Οι χιπ χόπερς μαζεύονταν σε πάρκα και πλατείες. Αρκούσε ένας τοίχος για graffiti και χώρος ελεύθερος για breakdance. Το ελληνικό χιπ χοπ, φαίνεται πως ιδιαίτερα στα πρώτα του βήματα, αποτέλεσε την απόλυτη μουσική του δρόμου. Βέβαια από τη δεκαετία του 1990 έως σήμερα το Αν club, το Ρόδον: Live αλλά και άλλοι χώροι έχουν φιλοξενήσει πολλές χιπ χοπ συναυλίες χωρίς όμως να θεωρούνται χιπ χοπ κλαμπ. 12 graffiti Artemis Efthimis.jpg

Η δεκαετία του 1990

16 Public Enemy.jpgΜιχάλης Μυτακίδης «Στη συναυλία των Public Enemy, στο Κατράκειο της Νίκαιας το 1992, νομίζω ότι άρχισαν όλα, όχι μόνο για τους Active Member αλλά και για όλη τη χιπ χοπ σκηνή. Είχαμε πάει όχι μόνο για να δούμε τους Public Enemy αλλά και για να γνωρίσουμε όλα αυτά τα παιδιά που είχαμε ακούσει ότι έκαναν πράγματα. Εκεί γνώρισα τον Δημήτρη τον MCD, τον DJ μας. Εκεί ξεκίνησαν οι Active Member. Και άλλα σχήματα πιστεύω. Μια μεγάλη συναυλία είναι πάντα μια καλή αφορμή».

Τα συγκροτήματα

Εκτός από τους FF.C. που συναντήθηκαν το 1987, τα άλλα γνωστά συγκροτήματα του χώρου δηλαδή οι Active Member , Goin' Through , Terror ex Crew , Ημισκούμπρια , Νέβμα , Ζωντανοί νεκροί , Razastarr , Άλφα Γάμα κ.ά. δημιουργήθηκαν μετά την είσοδο της δεκαετίας του 1990. Τα περισσότερα από αυτά συνεχίζουν τη δράση τους μέχρι σήμερα. Νεότερα γκρουπ που την δουλειά τους επιμελήθηκαν οι Active Member είναι οι Βαβυλώνα , Antiterra , Παράξενοι Ταξιδιώτες κ.ά.

Οι στίχοι στο Χιπ Χοπ

Οι στίχοι στο Χιπ Χοπ είναι μια εξαιρετικά σημαντική υπόθεση. Τα κείμενα των τραγουδιών είναι μακροσκελή. Ιδιαίτερα στο ελληνικό χιπ χοπ πολύ συχνά η θεματολογία κινείται γύρω από κοινωνικά και πολιτικά θέματα με μια εμφανή διάθεση για αμφισβήτηση και επανάσταση. Αυτό ίσως να οφείλεται στο γεγονός ότι το ελληνικό χιπ χοπ ιδιαίτερα την δεκαετία του 1990 δεν έγινε τόσο εμπορικό ώστε να οφείλει να υιοθετήσει και μια πιο εμπορική θεματολογία .
Τα τελευταία χρόνια γίνεται από τα συγκροτήματα μια στροφή που περιλαμβάνει συνεργασίες με λαϊκούς καλλιτέχνες της πίστας και θεματολογία που σχετίζεται με την ερωτική απιστία, το χρήμα κ.ά.

Τα βασικά στοιχεία του Χιπ Χοπ

Η Hip – Hop κουλτούρα βασίζεται σε τέσσερα στοιχεία:

  • ο DJ (Disk Jokey)
  • ο MC (Master of Ceremony) που θα μπορούσαμε να τον αποκαλέσουμε και ραψωδό
  • το Graffiti και 
  • το Breakdance που αποτελεί την χορευτική του έκφραση

Το χιπ χοπ συνενώνει κουλτούρες

Το χιπ χοπ εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο αφού πλέον συναντάται από την Αλβανία και την Παλαιστίνη έως την Ινδία και τη Νότιο Αφρική.
Η πρόκληση της συνεργασίας με μουσικούς από διαφορετικές κουλτούρες δεν άφησε αδιάφορους τους έλληνες χιπ χόπερς.
Μιχάλης Μυτακίδης «Προσπαθούμε να έρθουμε σε επαφή με κάθε ευρωπαίο χιπ χόπερ που είναι πολιτικοποιημένος. Φτιάξαμε ένα κομμάτι για τις φυλακές του Γκουαντανάμο και θα έχει χιπ χόπερς από Ιταλία, έναν μετανάστη από την Ακτή Ελεφαντοστού που ζει στο Παρίσι, έναν Τούρκο που ζει στη Γερμανία επειδή ως αριστερό τον κυνηγάνε οι Γκρίζοι Λύκοι κ.ά. Προσπαθούμε να έρθουμε σε επικοινωνία. Είναι μειοψηφίες αλλά δυνατές μειοψηφίες».