Μουσική Πληροφόρηση
Ελληνικό Hip – HopΤο Hip – Hop ξεκίνησε ως περιθωριακή αφρο-αμερικανική κουλτούρα που ξεπήδησε από τα γκέτο των μεγαλουπόλεων της βορείου Αμερικής τη δεκαετία του 1970. Το Hip – Hop εκτός από μουσική ανέπτυξε τύπο χορού, το break dance, τύπο εικαστικής δημιουργίας, το graffiti, τρόπο ρυθμικής ομοιοκατάληκτης ομιλίας, το rap (rap: χτυπώ. Χτυπητός τρόπος ομιλίας). Ωστόσο φαίνεται πως η λέξη αποτελεί επίσης ακροστιχίδα της φράσης Rhythmic American Poetry. Φαίνεται πως οι ρίζες της Hip – Hop μουσικής βρίσκονται στους Γκριο της Δυτικής Αφρικής, ενώ διαθέτει επίσης αμερικανικές μπλουζ και τζαζ επιρροές. |
Δεκαετία 1980 – τα πρώτα ελληνικά βήματαΜιχάλης Μυτακίδης (Active Member) «Μεγάλωσα με αυτό που ονομάζαμε «καρέκλα». Μέχρι που μου «έκαψε» το μυαλό ο αμερικανικός σταθμός που αναμεταδιδόταν εδώ από τη βάση, κι εκεί, γύρω στο ’78 – ’79, πρωτάκουσα Sugarhill και Kurtis Blow. Από τότε άρχισα να την ψάχνω... Ένας φίλος μου έφερε μια βιντεοταινία αμερικάνικη. Ήταν το Wild Style. Στην Αμερική παίχτηκε το ’82 και εδώ μόνο σε μια προβολή στο Σινεάκ το ’83. Παίζανε εκεί οι πρώτοι ράπερ, οι πρώτοι graffiti writers, χορευτικές ομάδες. Ήταν ταινία ορόσημο ...». |
Κωστής Κουρμένταλας (FF.C.) «... ξεκίνησα μέσα από το breakdance. Από τις γειτονιές, όταν αυτό σήμαινε αποκλειστικά διασκέδαση. Κάποια στιγμή, γύρω στο ’85 – ’86, είδα μια ταινία, το Hip – Hop history, που και αυτή έπαιξε μεγάλο ρόλο, και μετά είδα το Beat Street, ιστορική ταινία, που έβαλε τα πράγματα στη θέση τους και όρισε τα ωμά δεδομένα». Μιχάλης Μυτακίδης «Νομίζω ότι ραπάραμε από πολύ νωρίς λόγω ανάγκης! Από το ’83, με το χορευτικό γκρουπ του Ζέα στον Πειραιά, βάζαμε μουσική από ένα κασετοφωνάκι και ραπάραμε από πάνω για να χορεύουμε. Θυμάμαι το ’84 που αγοράσαμε ένα drum machine όλοι μαζί, δεν ξέραμε καν να το δουλεύουμε, και φτιάξαμε δυο - τρία beats για να ραπάρουμε από πάνω. Την επόμενη φορά βάλαμε και DJ ...» |
Σε ποιους χώρους παιζόταν το χιπ χοπ;Από τα πρώτα του βήματα μέχρι σήμερα δεν υπήρξε κάποιος συναυλιακός χώρος ή κλάμπ που να στεγάσει αποκλειστικά το ελληνικό χιπ – χοπ. Οι χιπ χόπερς μαζεύονταν σε πάρκα και πλατείες. Αρκούσε ένας τοίχος για graffiti και χώρος ελεύθερος για breakdance. Το ελληνικό χιπ χοπ, φαίνεται πως ιδιαίτερα στα πρώτα του βήματα, αποτέλεσε την απόλυτη μουσική του δρόμου. Βέβαια από τη δεκαετία του 1990 έως σήμερα το Αν club, το Ρόδον: Live αλλά και άλλοι χώροι έχουν φιλοξενήσει πολλές χιπ χοπ συναυλίες χωρίς όμως να θεωρούνται χιπ χοπ κλαμπ. |
Η δεκαετία του 1990 |
Μιχάλης Μυτακίδης «Στη συναυλία των Public Enemy, στο Κατράκειο της Νίκαιας το 1992, νομίζω ότι άρχισαν όλα, όχι μόνο για τους Active Member αλλά και για όλη τη χιπ χοπ σκηνή. Είχαμε πάει όχι μόνο για να δούμε τους Public Enemy αλλά και για να γνωρίσουμε όλα αυτά τα παιδιά που είχαμε ακούσει ότι έκαναν πράγματα. Εκεί γνώρισα τον Δημήτρη τον MCD, τον DJ μας. Εκεί ξεκίνησαν οι Active Member. Και άλλα σχήματα πιστεύω. Μια μεγάλη συναυλία είναι πάντα μια καλή αφορμή». |
Τα συγκροτήματα |
Εκτός από τους FF.C. που συναντήθηκαν το 1987, τα άλλα γνωστά συγκροτήματα του χώρου δηλαδή οι Active Member , Goin' Through , Terror ex Crew , Ημισκούμπρια , Νέβμα , Ζωντανοί νεκροί , Razastarr , Άλφα Γάμα κ.ά. δημιουργήθηκαν μετά την είσοδο της δεκαετίας του 1990. Τα περισσότερα από αυτά συνεχίζουν τη δράση τους μέχρι σήμερα. Νεότερα γκρουπ που την δουλειά τους επιμελήθηκαν οι Active Member είναι οι Βαβυλώνα , Antiterra , Παράξενοι Ταξιδιώτες κ.ά. |
Οι στίχοι στο Χιπ Χοπ |
Οι στίχοι στο Χιπ Χοπ είναι μια εξαιρετικά σημαντική υπόθεση. Τα κείμενα των τραγουδιών είναι μακροσκελή. Ιδιαίτερα στο ελληνικό χιπ χοπ πολύ συχνά η θεματολογία κινείται γύρω από κοινωνικά και πολιτικά θέματα με μια εμφανή διάθεση για αμφισβήτηση και επανάσταση. Αυτό ίσως να οφείλεται στο γεγονός ότι το ελληνικό χιπ χοπ ιδιαίτερα την δεκαετία του 1990 δεν έγινε τόσο εμπορικό ώστε να οφείλει να υιοθετήσει και μια πιο εμπορική θεματολογία . |
Τα βασικά στοιχεία του Χιπ Χοπ |
Η Hip – Hop κουλτούρα βασίζεται σε τέσσερα στοιχεία:
|
Το χιπ χοπ συνενώνει κουλτούρες |
Το χιπ χοπ εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο αφού πλέον συναντάται από την Αλβανία και την Παλαιστίνη έως την Ινδία και τη Νότιο Αφρική. |